Smart mobil vår tids snuttefilt?

En artikel i Svenska Dagbladet hävdade, den här veckan, utifrån en undersökning att folk, på grund av sin smarta mobil, blir mer egoister som bryr sig mindre om andra. Undersökningen utförde bland annat ett test där man fick rita av sin mobiltelefon och och sedan mättes deras empati och enligt undersökningen skulle den ha blivit mindre.

Sådana här alarmerande undersökningen finner man hela tiden när något nytt kommer. Och kanske speciellt om de påverkar våra sociala mönster. Hur tror ni att det var när TV kom? Personligen kommer jag ihåg när de första bärbara kasettbandspelarna kom och folk ineslöt sig själva i en matta av musik. Det fanns säkert lika alarmerande undersökningar då.

Ja, mobiltelefonen och social medier, förändrar vårt sociala beteende, men är det alltid till det sämre? En motbild är den arabiska våren som hade stor hjälp av mobiltelefoner och Facebook. Där växte empatin genom att man fick se vad vanliga människor såg och kände en stor empati med dem. Just nu ser vi samma sak med det som händer i Syrien.

Mobiltelefonen ger oss nya möjligheter för kommunikation och med social medier, så ger det oss ny möjlighet för kommunikation med "vanliga" människor. Vi får se och tolka uppgifter själva och inte låta nyhetsbyråer göra det åt oss.

Men en bra fråga som undersökningen utmanar mig till är att se hur empatisk jag är. Det kan vara lätt att med all den information som vi översköljs med, stänga av empatin, för att skydda oss. Hur vi får en bra balans är en utmanade fråga för oss alla.

När kommer alla företagsappar?

I december var jag på en oberoende mobilutvecklarkonferens med namnet Nordic Mobile Developer Summit tillsammans med Nokia. Det var spännande att möta och lyssna på några av de mest kända företagen som utvecklar appar för den nordiska marknaden. Men något som förvånade mig var att alla i princip pratade om kampanjappar eller appar till privatpersoner. Det var ingen (som jag i alla fall hörde) som pratade om företagsappar.

Detta var för mig lite överraskande. Jag trodde att appmarknaden hade kommit längre. På Microsoft är det lite tvärtom. Vi anklagas ibland för att vara för företagsorienterade, att vi inte är duktiga emot konsumentmarknaden. (Vilket inte är sant om vi bland annat tänker på Xbox). Men vi har gjort företagsappar i över tio år.

Det är en spännande utmaning som de mobila utvecklingsföretagen står inför när de skall börja bygga appar för företagen.

Våga vägra telefonkatalogen

Nu har den kommit igen. Ligger i portuppgången i en stor hög. En massa papper, en massa träd, en massa energi för att skapa dem och leverera dem till min trappuppgång. Jag pratar om telefonkatalogen. Något som verkligen har överlevt sig själv. Hur många är det som använder en sådan idag? Jag har har inte öppnat en telefonkatalog på flera år.

Aktuella nedladdningar

Intressanta länkar