Dina appar kommer att köra snabbare utan att du gör någon uppgradering till Windows Phone 8 men genom att också kompilera om dem för Windows Phone 8 så kan de att gå ändå snabbare. (Här finns en djupare förklaring varför det är så.) Detta genom att man bland annat då går över till nya versioner av kontrollerna för Panorama och Pivot. När du ändå håller på så kan det också vara värt att kolla om din app kan använda några av de nya funktionerna i Windows Phone 8. Här är en lista på några som är enkla att implementera.

Hur man uppgraderar till Windows Phone 8

  1. Gör en kopia av projektet
  2. Öppna projektet i Visual Studio 2012
  3. Högerklicka på projektnoden och välj Upgrade to Windows Phone 8.0
  4. Tryck på Yes när du har tänkt till en gång till och vet att det finns en backup tillgänglig
  5. Nu görs uppgraderingen
    (I mitt fall var det endast WMAppManifest.xml som uppdaterades.)
  6. Starta och testa din app i emulatorn eller på en Windows Phone 8 telefon.

OBS!
Testa din app noggrant. Tänk speciellt på att testa den i alla tre skärmstorlekarna som finns i Windows Phone 8. Kolla hur dina Tiles fungerar på Startskärmen. Kom ihåg att de nu kan vara i tre storlekar. Läs denna artikel på MSDN App platform compatibility for Windows Phone, som tar upp kompabilteten mellan plattformarna.

Ikoner och skärmbilder

  1. När du laddar upp appen behöver du minst en ikon som är 300×300.
  2. Som standard har din app nu uppgraderats för att köra på alla tre skärmstorlekar som finns i WP8: WVGA, WXGA, 720p. (Du kan ändra stödet i filen WMAppManifest.xml om du vill.) Du behöver en skärmbild för varje skärmstorlek. Det enklaste är att köra appen i emulatorn för varje skärmstorlek och där ta bilderna.

    Bildernas storlek skall vara:
    WVGA – 480×800
    WXGA – 768×1280
    720p – 720×1280

  3. Logga in på ditt konto och ladda upp appen.

Läs detta inlägg om du funderar p att när du ändå gör detta, skall lägga till någon ny funktion som finns i Windows Phone 8.