Min kollega Tess Ferrandez gav mig detta worddokument för ett tag sedan. Nu delar jag det med resten av världen. Håll till godo.

Ladda Ner YOYO Game Maker Studio

YOYO Game Maker är ett program som man gör spel i.

1. Ladda ner och installera Game Maker från http://www.yoyogames.com/gamemaker/studio
Den du ska ladda ner är den som heter GameMaker : Studio som är gratis

clip_image002

Hur ser spelet ut som vi ska göra?

Spelet vi ska göra är ett väldigt enkelt spel som går ut på att man ska klicka på en clown som rör sig runt en bana. Varje gång man klickar på clownen får man 10 poäng.

clip_image004

Skapa spelet

1. Starta GameMaker-Studio så att skärmen New Project visas

(Ibland kan man behöva klicka ja på att installera uppdateringar)

2. Välj tabben Tutorials (Tutorial betyder ungefär lektion)
clip_image006

3. Klicka på My First Game… då skapas ett nytt spel och med instruktioner för hur man skapar clownspelet

clip_image008

Vad ska vi göra?

När man bygger ett spel måste man lägga till lite olika saker för att det ska bli ett spel. Vårt spel kommer att bestå av dom här sakerna

1. Ett rum (ROOM) – det är själva spelplanen

2. En bakgrund så att det ser snyggt ut

3. En massa lådor som blir som en vägg runt spelplanen

4. En clown som rör sig lite huller om buller.

a. När den studsar mot väggarna låter det och den byter håll.

b. När man klickar på clownen låter det, clownen hoppar iväg, och vi får 10 poäng

5. En poängtavla som visar hur mycket poäng vi har och ett bakgrundsljud

Skapa en spelplan och lägg till en bakgrund

Nu ska vi skapa själva spelplanen (ROOM) och lägga till en bakgrundsbild och lägga till den bakgrundsbilden i rummet.

1. Högerklicka på rooms (till vänster) och välj Create Room (Skapa rum).
Nu har vi en tom spelplan att jobba med.

TIPS! Du kan stänga Tutorial rutan och Compile Form rutan om du vill ha lite mera plats att jobba på.

2. Högerklicka på backgrounds och välj Create Background (Skapa bakgrund). Du kan ge den namnet (name) ”min bakgrund” eller låta den heta ”background0” det gör ingen skillnad, bara du kommer ihåg namnet.

3. Ladda in bilden som vi ska ha som bakgrund genom att klicka på ”Load Background” och välja background.png som ligger i assets mappen. Dubbelklicka eller tryck på Open (öppna) för att välja den.

4. Tryck på OK när du är klar med bakgrunden.

Nu ska vi lägga till bakgrunden i rummet. Det gör vi genom att öppna room0 om det inte är öppet och klicka på bakgrunds tabben

clip_image010

5. Klicka på backgrounds

6. Klicka där det står <no background> (ingen bakgrund) och välj din bakgrund. Då kommer hela rummet få den bakgrunden.

Nu är det dags att spara och testa hur det ser ut. Då är det noga att vi väljer att vi ska göra spel för Windows (på knappraden ovanför rummet) så att den funkar på datorn

clip_image012

Sen kan vi spara och köra

7. Spar genom att trycka på disketten (första knappen på den här bilden)

clip_image014

8. Kör spelet genom att trycka på den gröna play knappen

Nu borde du ha något som ser ut så här

clip_image016

Det går inte att spela än men stäng igen spelfönstret så ska vi lägga till lite fler grejer.

KOM IHÅG ATT SPARA OFTA!!! DET ÄR JÄTTETRÅKIGT OM NÅGOT HÄNDER OCH MAN INTE HAR SPARAT

Lägg till väggar

En vägg består av två saker… dels en bild och dels lite information om väggen. I spelvärlden heter en bild SPRITE så det första vi ska göra är att lägga till bilden för väggen

1. Högerklicka på Sprites och välj Create Sprite (Skapa sprite)

2. Skriv wallsprite (som betyder väggbild) i Name rutan

3. Klicka på Load Sprite för att ladda in bilden wall.png. Den ligger också i assets mappen och ser ut som en låda…

4. Nu är vi klara med bilden och kan klicka OK för att stänga den

Nu ska vi skapa själva väggen och för att göra det måste vi skapa ett vägg objekt. Ett objekt i spel är en slags beskrivning som talar om hur väggen funkar och ser ut. När man väl har gjort det kan man placera ut den i rummet.

1. Högerklicka på Objects och välj Create Object

2. Skriv wall i Name rutan så att vi vet att det här är en vägg

3. Klicka där det står <no sprite> och välj wallsprite för att visa hur väggen ser ut.

4. Klicka i rutan ”solid” – det betyder att man inte kan åka igenom väggen

5. Klicka på OK för att göra klart

Nu har vi en vägg så nästa steg är att lägga ut den på spelplanen

1. Öppna rummet igen om du har råkat stänga det. För att öppna dubbelklickar man på room0 i listan till vänster

2. Välj tabben objects och välj wall under ”object to add with left mouse”. Det betyder att när man klickar på spelplanen så kommer man att lägga ut en vägg

3. Lägg ut väggar runtom spelplanen som på bilden på första sidan. Du kan dra runt väggarna om det blir lite fel eller högerklicka och välja delete (ta bort) om du vill ta bort dom

Spara och Kör… nu borde det se ut så här

clip_image018

Lägg till clownen

Vi kommer att lägga till clownen på exakt samma sätt som väggen genom att lägga till en bild (SPRITE) och sen hur den ska funka (OBJECT)

1. Högerklicka på Sprites och välj Create Sprite

Ge den namnet ”clownsprite” och ladda clown bilden genom at klicka på ”Load Sprite” och välj clown.png under assets mappen. Tryck OK

2. Högerklicka på Objects och välj Create Object

Ge den namnet ”clown” och under Sprite, välj clownsprite där det står <no sprite> för att visa hur clownen ska se ut. Tryck OK för att göra klart clownen

Lägg ut clownen på spelplanen

1. Öppna room0 (om det inte är öppet kan du dubbelklicka)

2. Välj clown under ”object to add with left mouse

3. Lägg ut en clown genom att klicka någonstans på spelplanen

SPARA OCH KÖR

Lägg till Ljud som vi ska använda framöver

Vi kommer att använda 3 ljud. Ett när clownen studsar, en när man klickar på clownen och ett bakgrundsljud. Dom lägger vi till precis som vi lagt till bilder, men nu ska vi lägga till dom under sounds

1. Högerklicka på Sounds och välj Create Sound (skapa ljud)

2. Ge den namnet ”click” för klicka

3. Klicka på Load Sound för att ladda in ljudet click.wav från mappen assets. Du kan lyssna på ljudet genom att trycka på playknappen… när du är klar trycker du på OK

Skapa ett bounce (studsa) ljud och ett bakgrundsljud på samma sätt

Name: bounce
Ljudfil: bounce.wav

Name: music
Ljudfil: music.mp3

Lägg till händelser

Än så länge händer det inte så mycket men nu ska vi lägga till lite händelser (EVENT) som gör så att det blir ett spel.

Vi ska lägga till 3 händelser

A) När clownen skapas (CREATE) ska vi säga åt clownen att röra sig slumpvis i en viss hastighet

B) När clownen krockar med väggen (COLLISION) ska det låta och clownen ska studsa och börja röra sig åt ett annat håll

C) När vi klickar på clownen (MOUSE LEFT CLICK) ska det låta, clownen ska hoppa iväg till ett nytt ställe och vi ska få 10 poäng

Först och främst ska vi öppna clownen genom att dubbelklicka på den.

För att lägga till en ny händelse klickar man på Add Event knappen

1. Klicka på Add Event (lägg till händelse) och välj Create händelsen

2. Dra Move (Flytta) knappen från Action menyn till Actions för händelsen för att berätta att clownen ska börja röra på sig så fort spelet börjar

clip_image020

3. I inställningarna för Move bestämmer vi vart den ska börja röra sig. Vi väljer alla håll utom stop (mitten)… det betyder att clownen kommer att börja röra sig åt ett av dom 8 hållen vi valt (slumpmässigt). Vi skriver också in hastigheten (Speed) 7 för att bestämma hur fort den kommer att röra på sig. Tryck OK när du är klar

clip_image022

SPAR och KÖR… om du gjort rätt kommer clownen att börja åka men den stoppar inte vid väggen som den ska, det ska vi fixa nu

1. Öppna Clownen igen

2. Klicka på Add Event och välj Collision (krock) händelsen, välj krock med vägg (wall)
clip_image024

3. Till actions ska vi dra

a. En bounce (studsa). Du behöver inte ändra inställningar utan bara tryck OK
clip_image026

b. En move (flytta) så att den börjar röra sig åt ett annat håll. Fyll i exakt samma saker som du gjorde i create eventet

clip_image020[1]

c. En play sound (spela ljud) – den hittar du under tabben main1

clip_image028

Här väljer du bounce ljudet under sound:

clip_image030

SPAR och KÖR… om du gjort rätt kommer clownen att börja åka och sen studsa och byta håll men än så länge händer inget när vi klickar på clownen. Det ska vi fixa nu

1. Öppna clownen igen

2. Klicka på Add Event och välj Mouse (mus) händelsen, välj Left Button (vänster knappen) för att skapa en händelse när vi klickar på clownen
clip_image032

3. Till actions ska vi dra

a. En jump random (hoppa slumpmässigt). Du behöver inte ändra inställningar utan bara tryck OK
clip_image034

b. En move (flytta) så att den börjar röra sig åt ett annat håll. Fyll i exakt samma saker som du gjorde i create eventet

clip_image035

c. En play sound (spela ljud) – den hittar du under tabben main1 – välj klick ljudet

clip_image028[1]

d. En score (poäng) från score tabben– Här ska vi lägga till 10 poäng varje gång vi klickar. Vi måste klicka i ”relative” så att det ska läggas till 10 poäng, annars skulle det bara bli 10 poäng totalt.

clip_image037

clip_image039

SPAR och KÖR… om du gjorde rätt kommer det att låta och clownen flyttar på sig när du klickar… Vi kan inte se poängen än… det ska vi fixa snart

Sista rycket – Visa poäng och spela upp bakgrundsljud

Nu är vi nästan klara. Vi ska visa upp poängen och spela lite bakgrundsljud.

För att göra det måste vi ha ett nytt objekt som vi kallar spel.

1. Högerklicka på Objects och välj Create Object

2. Ge objektet namnet spel

Det här objektet ska inte ha någon bild men det ska ha två olika händelser (EVENT).

a) Ett skapa (CREATE) event där vi ska sätta igång bakgrundsmusiken

b) Ett draw (RITA) event där vi ska skriva ut poängen

Skapa händelser

1. Lägg till en händelse med Add Event, och välj create händelsen

2. Lägg till Ljud från main1 tabben och välj music ljudet och klicka på OK

3. Lägg till en ny händelse med Add Event, välj Draw (Rita) och Draw igen

4. Från draw tabben, välj paletten för att sätta färg på texten vi ska skriva ut och välj en snygg färg gärna ljus så att den syns bra, (gul funkar bra)

clip_image041

5. Från score tabben välj rita ut poäng

clip_image043

Här ska vi välja vart den ska skrivas ut och vad som ska stå före poängen. Ett bra ställe är 64 punkter från höger och 64 punkter uppifrån. Då hamnar den fint på spelplanen.
När den skrivs ut kommer det att stå t.ex. Score: 100

clip_image045

Nu ska vi bara lägga till den på spelplanen

1. Öppna Room0

2. Under Object tabben välj spel under ”object to add with left mouse

3. Sätt ut ett spelobjekt på planen (det kommer att se ut som ett frågetecken eftersom det inte har någon bild)

clip_image047

NU ÄR VI KLARA…. NU ÄR DET BARA ATT SPELA OCH FÖRSÖKA FÅ SÅ MYCKET POÄNG SOM MÖJLIGT